De senaste dagarna har det pågått en miljöfight mellan Miljöpartiet de Gröna och Centerpartiet, först på politikter bloggen här, här och här. Men också på bloggar här och här.
Miljöpartiet är tydligen miljösocialister, för vi vill inte bygga motorväg för 27 miljarder. Centerpartiet är miljöliberaler, eftersom de vill bygga mer betong.
Som miljöpartist är en av att bli kallad borgare av vänstern och kommunist av högern. Eftersom vi inte kan vara både och, så torde det vara tydligt att vi är varken eller.
Miljöpartiet de Gröna bildades för att varken socialismen eller liberalismen bar på svaren kring hur mänskligheten kan fortsätta utvecklas, även ekonomiskt, inom ekologins ramar.
Att bygga eller inte bygga Förbifart Stockholm har inget med höger och vänster att göra. Det handlar om 1900-tal mot 2000-tal. Betonggrått mot framtidsgrönt.
Några som fattat det är Expressens liberala ledarsida, nu senast idag då Johannes Forssberg briljerar:
”Idén bakom den ”förbifart” som Centern tycker är så fräscht modern är visserligen 50 år gammal. Den bygger på en ännu äldre stadsbyggnadsideologi, enligt vilken stinkande autostrador bildar broar mellan spridda öar av bostadsområden.”
(…)
Självklart spelar företagandet och marknadsekonomin en omistlig roll i klimatarbetet. Och visst har teknisk utveckling revolutionär potential i sammanhanget. Men det går inte att beräkna politiken utifrån uppfinningar som inte finns. Det är ansvarslöst att i stället för att fatta svåra beslut ställa ut löften om kommande landvinningar.
Även Miljöpartiet anser att entreprenörerna är omistliga i klimatkampen. De lägger bara större vikt vid politikens ansvar.
Det är knappast ”socialism” att inse att det inför en förestående klimatkollaps inte riktigt är läge att bygga feta motorvägar och sedan fatta varandras händer och sjunga ”We shall overcome”.(…)
Det faktum att klimatet har blivit en av väljarnas viktigaste frågor har gynnat Miljöpartiet och inte Centern. Det är förstås därför Centern går till offensiv.
Men det kommer knappast att räcka särskilt långt att på Sarah Palin-manér skrika socialism.
När jag läser artiklar som dessa så känner jag allt större hopp om att vi faktiskt kommer kunna förändra opinionen och stoppa motorvägsmasturberandet. Igår skrev Maria Wetterstrand på Aftonbladets debattsida:
Inom politiken är det ofta med pengar som man visar vad prioriteringarna är värda i verkligheten. Sällan har det varit tydligare än i det här exemplet.
Motorvägen beräknas kosta 27,5 miljarder kronor. Minst. Det är det dyraste vägbygget någonsin i Sverige. Pengar som måste tas från någonting annat om inte regeringen har hittat en speciell sedelpress för stora motorvägsbyggen.
I praktiken tas pengarna från andra viktiga infrastrukturprojekt, främst från utbyggnad av kollektivtrafik i Stockholm. Men det är inte svårt att gissa att det i slutändan också kommer dra pengar från viktiga tågsatsningar runt omkring i landet, från Västsverige och Norrbotten.
Alternativen är alltså tydliga. Antingen väljer vi det dyraste motorvägsbygget någonsin som ökar klimatutsläppen. Eller så väljer vi att storsatsa på det vi vet minskar utsläppen, nämligen utbyggd och moderniserad kollektivtrafik.
Inför dessa val har centerpartiet nu gjort sitt val. Storsatsning på motorväg i Stockholm är det tidigare landsbygdspartiets melodi. Deras försök att beskriva en stor motorväg som ett miljöprojekt tas inte på allvar av någon miljöorganisation eller miljömyndighet. En spade är en spade, oavsett vad man kallar den.
Snart träffas världens ledare i Köpenhamn för att försöka enas om en ny global klimatpolitik. Sveriges roll som trovärdig och samlande kraft skadas av att man så medvetet väljer att satsa på ett projekt som går i motsatt riktning.
Nu måste vi fortsätta ligga på och driva opinion. Mitt nästa nyhetsbrev handlar om massbilismen, och det är strax klart.
På samma tema: Tomas Eriksson, Gunnar Lindstedt, Rasmus Fleischer.
Jag bor i glesbygd. Här behövs bilen, på ett mycket konkret sätt. Det är inget man kan välja bort med bara lite krångel som följd. Jag har nio mil enkel resa för att träffa en kompetent läkare, eller en mil om jag nöjer mig med något som är att jämföra med en gammaldags medicinman med ben i näsan och bjällror på fotlederna som utför ritualer utan att tänka på vad de innebär. Om ni såg ”uppdrag granskning” om de sex läkarna som alla missade en testikelcancer så har ni sett min ”hälsocentral”.
När jag läser om att man tänker lägga 30 miljarder på ett par mil motorväg i tjockhult är det inte nödvändigtvis så att jag tänker ”de pengarna tas ur kollektivtrafiken nånstans”. Jag tänker ”de pengarna tas ur våra gemensamma skattemedel”, och så känner jag att ett par kompetenta läkare här skulle kosta mindre än en miljon. En halvmeter motorväg, eller nåt. Det är märkligt att det finns oömt med pengar för en del projekt (Hallandsåstunneln) och inga alls till den sortens infrastruktur som man inte åker omkring i eller på. Hallandsås skulle väl korta restiden med nio minuter för resenärerna mellan Böggle och Rakvattnet, eller något i den stilen, och möjliggöra viss godstrafik. Tunneln skulle kosta några miljoner när den planerades och har nu kostat några miljarder. Alla skrytprojekt av den här typen kostar mer (ofta mångdubbelt mer) än man påstod från början, och de tar längre tid. Hallandsåstunneln skulle i princip vara klar till jul 1992. Den första borren som skulle klara 100 meter i veckan kom 17 meter innan den lade av. Den nya, specialbyggda, med extra expertis, kom sju meter på fyra månader. Det är som att se en hamster ge sig på en cementvägg.
Under tiden har vattnet på platsen förgiftats, miljön har skadats permanent, folk hånflinar när de tänker på politikerna som var inblandade i besluten, och vi i glesbygden har fortfarande inte fungerande läkarservice. Eller tandläkare. Eller postgång. Lokaltrafik är så långt nere på prio-listan att det inte syns.
Så när ni argumenterar om att pengarna till lyxmotorleden tas från andra saker, lås inte in er i att resonera om enbart trafikalternativ. Pengarna tas från allas välfärd. Om ni argumenterade så skulle ni ha lättare att hitta sympatisörer bland de som just nu känner sig extremt förfördelade.
Jag VILL INTE ha en bil, men jag måste. Jag VILL HA en läkare, men jag får ingen. Och jag vill fan inte betala för ännu en blank och fin motorväg nånstans där det redan finns femhundra mil sådan, enbart för att Generaldirektör Röfvenklååda skall kunna ta sig hem tre minuter snabbare efter den tunga fyratimmars arbetsdagen på Statens Institut för Successiv Ogörlighet.
Ditt perspektiv är viktigt, och jag tar det till mig.