Mot Bryssel, och att flyga eller inte flyga

Som jag precis skrev så är jag på väg till Bryssel för att delta på Europaparlamentets Citizens Agora on Climate Change.

Det har blivit ett par vändor fram och tillbaka till Bryssel senaste tiden. Tyvärr har det varit med flyg, vilket har kritiserats här på bloggen. Men även om allt flygande bör ifrågasättas, minimeras och på sikt helt upphöra, så vill jag gärna ”försvara” mig lite. Eller iallafall göra saken lite mindre svart-vit.

I inget av fallen har det varit upp till mig att välja transportmedel, utan jag har fått finna mig i att om jag ska med på utbildningen eller mötet inför UN CSD 16, så var det flyg som gällde.

Jag hade självklart kunnat bojkotta, vilket är en svår avvägning, och den diskussionen tar jag gärna. Men det känns lite konstigt att kritiken kommer på grund av att en flyger ”i sig” utan på grund av att destinationen är ett evenemang som har med miljö och klimat att göra, eller för att jag jobbar politiskt miljöfrågor. Hade det varit bättre om jag hade hoppat över, och någon annan som då inte bryr sig om miljön åkt i mitt ställe?

Visserligen har det resomanget sitt problem, i att det inte funkar om alla tänker så. Därav vikten av att jobba med politiska styrmedel och policydokument för att kraftigt minska flygandet. Men här når vi iallafall pudels kärna.

Jag har problem med resonemanget att det skulle vara värre, och mer klandervärt, om en miljöengagerad person flyger för att stärka miljörörelsen och miljöarbetet, än om någon som inte bryr sig om miljön flyger till stranden eller affärsmötet. Ett kilo koldioxid påverkar klimat precis lika mycket, oavsett vem som orsakar det.

Däremot skulle kritiken utan tvekan vara berättigad om en generellt var sämre än andra på att välja tåget framför flyget.

Men jag vågar mig faktiskt på att generalisera, och säga att de som är engagerade i miljöfrågor generellt är bättre på att välja tåget. Däremot så uppmärksammas det förmodligen mer i de fall det inte är så. Och även om allt uppmärksammande och ifrågasättande av flygande är bra, så kan det kännas lite orättvist att hållas mot en såpass mycket högre måttstock.

Även om jag tror att jag personligen skulle klara den. Jag har sedan två år sedan beslutat att försöka att inte flyga på semester. Hittils har det gått bra, mina senaste privata semestrar har varit tågluffande runt Europa. Jag har heller varken körkort eller bil, jag har ett bra elbolag, och jag har varit vegitarian till 80-90% sedan många år tillbaka. Numera till 99%, jag har lite svårt att hålla mig borta från sillen på julafton.

Men nog om det. Denna gång det bär av det Bryssel, så hade jag inflytande över resandet, och jag tar följdaktligen tåget. Jag sitter i skrivande stund på X2000 från Stockholm till Malmö, och ska ikväll ta nattåget från Köpenhamn till Köln, och sen vidare till Bryssel tidigt imorgon bitti.

Även om det nu blir ganska precis lika mycket tid på tåget som på mötet, så känns det utan tvekan rätt. Och än bättre att LSU valde mig att representera på Citizens Agora, än någon annan som skulle tagit flyget.

Förhoppnings är jag också bättre på att ställa Barosso & co mot väggen ang EUs bristande arbete både när det gäller klimat och inflytande för dess medborgare 😉

3 thoughts on “Mot Bryssel, och att flyga eller inte flyga”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *